Vnitřní řád ordinace

Každý pacient má ve zdravotnickém zařízení právo na úctu, důstojné zacházení, ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování služeb stomatologické péče.

Zdravotnické zařízení poskytuje zdravotní služby stomatologické péče v plném rozsahu pouze registrovaným pacientům. Neregistrovaným pacientům poskytuje pouze neodkladnou zdravotní péči v případě, kdy pacientův registrující lékař není dostupný.

V souladu se zákonem č. 372/2011 Sb. tímto seznamujeme pacienty s pravidly ošetření ve stomatologické ordinaci:

  • Před zahájením ošetření podstoupi každý pacient vstupní vyšetření, na jehož základě je stanoven léčebný plán a cenový rozpočet celého ošetření.
  • Před začátkem ošetřování je stanoven plán optimalizace stavu ústní dutiny a až posléze může být zahájena léčba. Počet návštěv dentální hygieny závisí na výchozí úrovni ústní hygieny pacienta.
  • Plán ošetření může být v průběhu léčby upraven dle nutnosti a uvážení ošetřujícího lékaře. Pacient je o těchto změnách informován, každá změna je zaznamenána v dokumentaci pacienta. V případě komplikací a větší časové náročnosti ošetření může být plánovaná cena finálně navýšena.
  • Pacient se smyslovým postižením, který využívá psa se speciálním výcvikem, má právo na doprovod a přítomnost psa u sebe ve zdravotnickém zařízení. Přítomnost asistenčního psa nesmí omezovat poskytnutí zdravotnické péče a omezovat práva ostatních pacientů.
  • Pacient nebo jeho zákonný zástupce oznámí lékaři každou změnu zdravotní pojišťovny, změnu druhu zdravotního pojištění, změnu bydliště a telefonního čísla a závažnou změnu zdravotního stavu.
  • Pouze některé výkony jsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění (pravidelné preventivní prohlídky, RTG, anestezie, nekomplikované extrakce, výplně v dočasných zubech, částečné příplatky na protetické výrobky). Ošetření kořenových kanálků, bílé a nadstandardní amalgámové výplně nejsou hrazeny ze zdrav.pojištění.
  • Ceník zdravotních služeb je pacientovi k dispozici v ordinaci.
  • Platba probíhá hotově nebo platební kartou. V případě externí výroby protetických výrobků (v laboratoři) je vyžadována zálohová platba ve výši 50%. Pacient je povinen uhradit poskytovateli cenu provedených služeb a protetických prací dle platného ceníku. Odmítnutí úhrady je v rozporu s vnitřním řádem a je důvodem k ukončení poskytovaných služeb pacientovi.
  • Nezletilý pacient mladší 15 let může být ošetřen pouze v přítomnosti a se souhlasem zákonného zástupce nebo jím písemně zmocněné osoby.
  • Nezletilý pacient starší 15 let může být ošetřen bez přítomnosti svého zákonného zástupce s jeho písemným souhlasem.
  • Pacienti a jejich doprovod čekají na vyšetření v čekárně, která je volně přístupná od začátku provozní doby do konce ordinační doby. Během čekání mohou pacienti používat zařízení čekárny a WC pro pacienty. Je zakázáno obtěžovat pacienty nadměrným hlukem nebo jiným nevhodným chováním, ničit a odnášet zařízení čekárny včetně časopisů. V celém zdravotnickém zařízení je zakázáno kouřit.
  • Pacientům je k dispozici soukromé parkoviště zdravotnického zařízení a to bez poplatku. Řidiči jsou povinni chovat se obezřetně, na parkovišti dodržovat bezpečný odstup motorových vozidel a neblokovat ve výjezdu ostatním návštěvníkům ZZ. Parkování je povoleno po dobu návštěvy ZZ.
  • Zdravotní sestra pravidelně vychází do čekárny, krátkým dotazem zjišťuje stav potíží pacientů a po konzultaci s lékařem určuje pořadí pacientů. Čas objednání je časem, od kterého pacient čeká na vyšetření lékařem. Objednaní pacienti jsou zváni do ordinace pokud možno v čase, na který byli objednáni. Čas objednání není dogmatem, na které vzniká nárok. Pracovníci zdravotnického zařízeni se snaží čekací dobu pacientů minimalizovat. Vždy však musí dbát na soukromí a zdravotní stav pacientů při ošetření.
  • Čerpá-li pacient péči hrazenou ze zdravotního pojištění, je povinen předkládat kartičku zdravotní pojišťovny u které je pojištěn. Pokud pacient nedokáže prokázat svou totožnost a platnost zdravotního pojištění, není zdravotnické zařízení povinno zdravotní služby poskytnout. Vyjímku tvoří případy nutné a neodkladné péče.
  • Vyšetření lékařem probíhá v ordinaci, kam pacienti vstupují na výzvu zdravotní sestry. Lékař poskytuje pacientovi zdravotní službu pouze s jeho souhlasem, případně se souhlasem jeho zákonného zástupce. Lékař i zdravotní sestra jsou povinni zachovávat lékařské tajemství, využívat získané informace pouze k poskytování zdravotních služeb ve prospěch pacienta a poskytovat je pouze osobám určeným obecně závaznými předpisy. Výjimkou z povinné mlčenlivosti je komunikace mezi zdravotnickými pracovníky.
  • Zdravotnická dokumentace pacienta vedená lékařem je majetkem lékaře. Nahlížet do ní a pořizovat z ní výpisy a kopie může pouze pacient, jeho zákonní zástupci a zmocněné osoby. Pokud se pacient přeregistruje k jinému zubnímu lékaři, dosavadní registrující lékař odešle novému lékaři výpis ze zdravotní dokumentace pouze na základě žádosti. Výpis obsahuje všechny údaje potřebné pro poskytování dalších zdravotních služeb pacientovi.

Právo odmítnutí k ošetření 

  • Nejde-li o akutní případ ohrožující pacienta, má personál právo odmítnout ošetření pacienta, který má chřipkové onemocnění, zánět horních cest dýchacích, angínu, herpetické onemocnění rtu nebo ústní sliznice či jiné infekční onemocnění.
  • Zdravotnický personál má právo předčasně ukončit poskytování zdravotnické služby nebo odmítnout k ošetření pacienta, který jeví známky požití alkoholických nápojů či návykových látek.

  • Pacient nemocný Hepatitidou C, AIDS a podobných chronických onemocnění je povinen oznámit personálu své infekční onemocnění. Bude pak ošetřen za speciálních zpřísněných podmínek ve speciálním režimu.

Právo lékaře k ukončení léčby

  • Zdravotnické zařízení může ukončit poskytování zdravotních služeb pacientovi, který závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený léčebný postup nebo se neřídí vnitřním řádem.

  • Opakovaná neomluvená absence, kdy se pacient předem telefonicky nebo osobně neomluvil, aby neblokoval rezervovaný čas jiným pacientům, zakládá důvod k ukončení poskytování zdravotních služeb pacientovi.

  • Lékař má právo odmítnout nebo ukončit léčbu pacienta jestliže požadavky pacienta odporují odbornému profesnímu přesvědčení lékaře.

Absenci pacienta lze v předstihu omluvit a sjednat náhradní termín. Omluva musí být v takovém případě provedena nejpozději 24hodin předem – osobně v ordinaci, prostřednictvím elektronické pošty na info@zubni-ricany.cz nebo telefonicky/sms na číslo +420 605 944 131.

Poskytovatel je oprávněn měnit termíny a informovat pacienta (ústně, telefonicky či emailem) o takové změně. Sjednaný čas ošetření může být posunut s ohledem na nepředpokládané okolnosti při ošetření.

V případě, že se neomluvené absence(tj. minimálně 24 hodin předem, v případě pondělí akceptujeme omluvu toho dne ráno) na předem dohodnutý termín, mohou být účtovány následujícístorno poplatky:

1200,- za hodinu neomluvené absence

Při neomluvené návštěvě se automaticky ruší další domluvené termíny.

Motivací tohoto ustanovení není účtování pokut, ale zamezení neomluvených absencí a prostojů nákladného zdravotnického zařízení.

  • Lékař má právo odmítnout nebo ukončit léčbu pacienta jestliže požadavky pacienta odporují odbornému profesnímu přesvědčení lékaře.

Garantovaná záruka:

  • Na celokeramické a metalokeramické protetické práce je garantovaná záruka 2 roky (záruka se vztahuje na stálobarevnost keramiky, uvolnění protetické práce, její rozlomení vedoucí k jejímu uvolnění. Záruka se nevztahuje na poškození – odštípnutí keramické povrchové vrstvy keramiky)
  • Na fotokompozitní výplně (záruka se vztahuje na uvolnění nebo prasknutí výplně vedoucí k jejímu uvolnění) je garantovaná záruka 2 roky v případě dodržování léčebného plánu a odpovídající vysoké úrovně dentálná hygieny.
  • Záruka se nevztahuje na dočasné práce, endodontické ošetření, stomatologické výkony, povahy služeb (dentální hygiena, bělení, výkony na měkkých tkáních atd.).